Zonder sponsors zou Airtoi het een stuk moeilijker hebben. Vergeet daarom niet hun site te bezoeken (of je aan te melden).
Airtoi site Airtoi forum
het ultieme modelvliegforum: vr RC vliegers, dr RC vliegers

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Om te kunnen posten: eerst registreren.    

Nog even en dan is mijn Pyranha vliegklaar

Post new topic   Reply to topic    Airtoi forum Forum Index -> Algemeen
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Toine
moderator

Status: Offline
PostPosted: Fri 05 September 2003, 15:55    Post subject: Nog even en dan is mijn Pyranha vliegklaar Reply with quote

Very Happy Dit is mijn Pyranha van JePe

Het kleurenschema
boven en onderkant en van voor en van opzij

Alleen nog de uitlaatnozzle erop en de tailerons aansluiten.

En [jammer genoeg Sad wachten tot mijn nieuwe zender terug is van reparatie.

Last edited by Toine on Sun 19 December 2004, 22:36; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Emile
Junior contributor
Junior contributor

PostPosted: Sun 07 September 2003, 09:11    Post subject: Reply with quote

Ziet er gelikt uit Toine, zoals ik reeds zei een uniek schema!

Als je bij ons in de buurt bent mag je hem gerust met mijn zender invlieguhhhhh. Wink

Geef eens wat gegevens over je huidige setup en vlieggewicht.

Groetuh,
Emile Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Toine
moderator

PostPosted: Tue 08 June 2004, 23:00    Post subject: Reply with quote

Eindelijk heeft hij dan zijn maidenflight gehad.
Afgelopen weekend op de electromeeting in Keldonk.
Met 10x 1950 FAUP gaat hij weliswaar niet zo hard als met 4S1P lipo, maar het blijft een genot om er naar te kijken.
MEGA 16/15/3 met Jeti 30A regelaar.
Gewicht: 1010 gram

JePe was zo aardig om de eerste vlucht voor mij te doen, zodat ik zelf niet het trimmen hoefde te doen.

Back to top
Toine
moderator

PostPosted: Sun 31 July 2005, 16:53    Post subject: Reply with quote

Dat was dan mij Pyranha.

Afgelopen vrijdag samen met Emile gevlogen in Venray.
Op topsnelheid in duikvlucht (schatting ongeveer 180 km/uur) frontaal tegen een boom gevlogen. Kwam naar mijn idee iets te ver van het veld uit en stuurde wat naar links om recht voor de zijkant van het veld en vr de bomenrij uit te komen.
Het rechtleggen om vandaaruit precies van rechts naar links over het veld te komen heb ik blijkbaar te fel gedaan, waardoor hij rechts af boog en frontaal tegen de stam van een boom aanklapte. De knal die te horen was maakte meteen duidelijk dat het model total loss was. FAUP cellen korter, krom en hevig sissend. Motor, fan, ontvanger en servo's zijn nog OK.

Korte geschiedenis van alle (te weinig) vluchten:
Na het invliegen door JeanPaul (op 10 cellen) is er in 2004 niets meer gekomen van het vliegen met de Pyranha door het overlijden van mijn vader.
In 2005 moest het er dan van komen. Accu veranderd in 11 cellen pack.

1. Voorjaar 2005 in Spaarnwoude
Samen met Joop Rosseboom. Joop deed de bungee start en ik nam daarna over om te vliegen. Vermogen genoeg op 11x 1950 FAUP. Volgens Joop ging het ook prima, dus kon ik zelf wel landen. Toen ik al helemaat in final zat probeerde ik stom genoeg nog een richting correctie te doen. Resultaat: met de neus in de grond en de neus gebroken. Goed repareerbaar, dus vrij senel weer vliegklaar.

Door de ervaring in Spaarnwoude durfde ik niet zo goed zelf te landen.
Erik van Schaijk was bereid om dat voor me te doen op de Electrojetmeeting in Vlissingen.

2. Electrojetmeeting Vlissingen, 1e vlucht
start ging prima, vlucht ging redelijk, leek of ik vermogen miste

3. Electrojetmeeting Vlissingen, 2e vlucht
met vers geladen en dus warme accu begonnen
weer prima start en redelijke vlucht, leek wel of ik moeite had om hem boven te houden. Erik vond ook dat hij er weinig up te vergeven was bij de landing.

4. Electrojetmeeting Vlissingen, 3e vlucht
weer met warme accu. nadat het model los was van de grond wil ik gas geven: er gebeurt NIETS, up geven: ook niets.
Het model vliegt mooi rechtdoor en land keurig in het hoge gras achter het veld. Schade: nul komma nul.
Blijkt de linker accu bij de bungee start naar achteren geschoten te zijn en daar door het contact verbroken. De klittenband was blijkbaar niet sterk genoeg, dus nog maar een depron 'stootblok' er achter gezet.

5. Electrojetmeeting Vlissingen, 4e vlucht
De laatste vlucht bevestigde nogmaals de mening van Erik dat er vrij weinig up beschikbaar was. Ook het vliegen door mij was een beetje hangen en wurgen. Rollen ging niet al te best.

Volgende meeting was Helchteren, Jets over Pampa.
Up in de zender stond maximaal en mechanish toch maar zo gelaten, omdat in Spaarnwoude hiermee wel goed te vliegen was.
Accu nog maar eens goed nageken en geladen en ontladen.

6. Helchteren 1e vlucht zaterdag
Bert van der Vecht was bereid om me rugdekking te geven voor de landing. Start ging perfect en het vliegen was ook niet slecht, maar toch weer het gevoel dat ik power miste. Na 3 ronden zakte het vermogen duidelijk in en besloot ik om te gaan landen. Met wat aanwijzingen van Bert ging dit zonder enig probleem.

7. Helchteren 2e vlucht zaterdag
Weer een goede bungee start en een aantal rondjes vliegen.
Opnieuw valt ineens bijna alle vermogen weg, dus weer direct landing inzetten en geen risico nemen. Ook hier weer zelf geland met morele steun van Bert achter me.
Blijkt de 11e cel gloeiend heet: soldeer gesmolten en papieren omhulsel doordrenkt. Nog geluk dat ik heb kunnen landen omdat er toch spanning voor de BEC was.

Kapotte cel van het pack verwijderd (intussen 0,05V)
Had nog een reserve 1950 FAUP cel liggen. Deze zorgvuldig geformeerd en ontladen tot dezelfde spanning als de rest van het pack en toen aan het pack gesoldeerd. Daarna het hele pack een aantal keren geladen en ontladen.

Na de laatste keer laden blijkbaar toch nog wat 'droog' zitten spelen met de motor, want bij
8. afgelopen vrijdag in Venray 1e vlucht
goede start, weinig vermogen, korte vluchtduur.
Dus maar weer laden en de cellen voor de volgende vlucht warm van de lader gebruiken.

9. afgelopen vrijdag in Venray 2e vlucht
direct na het los komen van de bungee het gas erop
De pyranha schijnt alle kanten op te willen, behalve de kant die ik wil.
Met veel moeite krijg ik een bocht van 180 graden voor elkaar en kan hem dan met een noodlanding op het aangrenzende gras van het hondenveldje zetten. Gelukkig geen schade,
Accus lijken ook op hun plaats te zitten, maar het klittenband van de rechter accu is los. Moet dus tijdens de bungee start naar achteren zijn geschoven en tijdens de landing weer naar voren.

10. afgelopen vrijdag in Venray 3e vlucht
Opnieuw even de accus aan de lader en weer starten.
Nu wel voldoende power. Vliegt prima!!!
Na twee ronden aan het einde van het veld omhoog. Klimt mooi door. Op tijd op zijn rug leggen en dan up trekken. Gaat iets te ver naar rechts en dreigt achter de bomenrij uit te komen in plaats van ervoor. Beetje naar links om dat te corrigeren.
Tja.... en dan, te abrupt naar rechts en ..... zie begin van dit verhaal
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Airtoi forum Forum Index -> Algemeen All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Airtoi forum is een onderdeel van Airtoi, wordt onderhouden door Toine Martens en maakt gebruik van phpBB © 2001, 2005 phpBB Group