|
Airtoi forum het ultieme modelvliegforum: vóór RC vliegers, dóór RC vliegers
|
Om te kunnen posten: eerst registreren.
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Toine moderator

Geregistreerd op: 6-4-2000 Berichten: 371 Woonplaats: Amsterdam Status: Offline |
Geplaatst: Vr 04 Februari 2005, 15:59 Onderwerp: Pylonracer |
|
|
Het moest er een keer van komen.
Ben bezig geweest om een indoor pylonracer te ontwerpen (en te bouwen).
Uiteraard geheel volgens de 'indoor normen'
- Spanwijdte van het model bedraagt maximaal 50 en minimaal 45 cm
- Motorisering met standaard GWS-motortje type GWS Gw-EDP50-XC met 3x2 propellertje
- Accu bedraagt Maximaal 2 cellen LIPO (merk en type naar keuze) of 7 cellen NICD/NIMH (iets meer spanning als compensatie voor hoger
gewicht
Met speciale dank aan Arjen voor wat richtlijnen voor het ontwerp.
De spanwijdte is 48,5 cm en het totaal gewicht komt waarschijnlijk net boven de 80 gram. De 3mm carbon buis voor de romp en de halfronde voorlijst hebben natuurlijk hun gewicht (4 a 5 gram samen). Eventueel is nog gewicht te besparen met kabeltjes en stekkertjes.
Onder de carbon buis komt nog een klein depron rompje om accu, ontvanger etc te kunnen bevestigen.
Alleen aan de binnenbocht kant is een rolroer. De servohevel gaat door de vleugel.
Schulze alpha 435 ontvanger met Azarr antenne
Schulze 5A regelaar (slim-05be 2 gram met kabel en stekker)
2x 4,7 gram topmodel servo's
2S 1P E-Tec HP 450mAh 10C Li-Poly PACK (4.5A continu) van 24 gram
1x liposafe voor 2 cellen (regelaar heeft geen lipo afslag)
De carbon buis loopt voor de vleugel een stukje door en daarop zijn twee 6 mm depron strookjes bevestigd.
Op het motorhuis zijn 4 carbon staafjes met seconden lijm vastgezet en met tape geborgd. De 4 carbon staafje schuif je over het depron en zet je daar met tape vast. Optimale koeling dus
Voor de eerste vlucht (hopenlijk op 19 februari in Hoofddorp) denk ik dat ik toch maar de hulp inroep van een meer ervaren vlieger. |
|
| Naar boven |
|
 |
Toine moderator

Geregistreerd op: 6-4-2000 Berichten: 371 Woonplaats: Amsterdam Status: Offline |
Geplaatst: Za 19 Februari 2005, 21:38 Onderwerp: |
|
|
Intussen heeft mijn pylonracer er een aantal vluchten opzitten.
Vorige week in Alphen heeft Marcel hem voor mij ingevlogen en afgetrimd.
Daarna heb ik hetzelf geprobeerd, maar dat viel toch tegen zonder richtingsroer.
Daarom vandaag in Hoofddorp Derk gevraagd. Deze heeft er twee slots van elk vijf minuten mee gevlogen. Ging best hard met volgas. Toch na afloop maar 87 maH bij kunnen laden in het 450 mah pack.
Ook langzaam vliegen ging erg goed. Landen is een eitje, gewoon uit laten glijden.
Toch nog eens kijken voor iets van carbon vleugelstruts om het doorbuigen wat tegen te gaan.
De motor zit niet meer met carbon staafjes op het depron (gaf te veel mee en dus kwam er speling), maar er is een kokertje over het depron geschoven ( van een lichtgewicht hengeltje waar een onderdeel van kwijt was)
De electronica
Met dubbelzijdig dun kleefband zitten ontvanger en regelaar tegen het romp-depron. De liposafe ook. Alle draden zijn -voor zover nodig- ingekort.
De servo is voor het rolroer. De hevel gaat door de vleugel heen.
De koolstof stuurstang zit met krimkous en een draadje vast. De electronica wordt met een plaatje depron (met duimmerk) afgedekt om zo minder luchtweerstand te hebben.
Aan de andere kant zit de accu met klittenband in een halfopen doosje. Ook het snoer is weggewerkt om minder luchtweerstand te hebben.
De getallen 25 en 33 geven resp 25 en 33% van MAC aan (mean aerodynamic chord ofwel gemiddelde aerodynamische vleugelkoorde) en dienen als ijkpunt voor het leggen van het zwaartepunt.
Hoogteroer servo zit net achter de vleugel onder de carbon rompbuis.
Ook hier weer:
servohevel van servo afhalen
draadje door oog van servohevel halen
krimpkous eroverheen
koolstof staafje in krimkous duwen
staaf ten opzichte van servohevel buigen
draadje met druppel secondenlijm vastzetten
krimpkous krimpen met aansteker of soldeerbout
servohevel weer op servo plaatsen
|
|
| Naar boven |
|
 |
Toine moderator

Geplaatst: Wo 23 Februari 2005, 21:20 Onderwerp: |
|
|
Vleugel doorbuiging tegengegaan met 0,5 mm carbon
Hoeft alleen trekkrachten op te vangen, vliegt toch niet op z'n kop. |
|
| Naar boven |
|
 |
Toine moderator

Geplaatst: Do 24 Februari 2005, 23:05 Onderwerp: |
|
|
Trekkrachten waren toch iets meer dan ik dacht, dus de verbinding met het rompdeel nu met een druppeltje epoxy gedaan.
De verbinding aan de vleugelkant is versterkt met een kevlar draadje. |
|
| Naar boven |
|
 |
Toine moderator

Geplaatst: Zo 27 Februari 2005, 22:28 Onderwerp: |
|
|
Vandaag in Alphen heeft hij gevlogen met de vleugelversteviging. Een eerste testvlucht door Bert (waarvoor dank). Geen doorbuigen meer te zien. Vliegt volgens Bert zelfs beter een rechter- dan een linkerbocht. Had ik dat ene rolroer net zo goed in de andere vleugelhelft kunnen zetten
Daarna zelf een aantal ronden gevlogen met Arjen als coach naast me.
Blijkt dus dat ik te laat ben met het rechtleggen van het model na de bocht.
Hierdoor blijf ik diagonalen vliegen in de zaal ipv rechtuit langs de lange kant. Ik zal moeten oefenen om het rechtleggen al te beginnen bij 80 % van de bocht. |
|
| Naar boven |
|
 |
rob007 New contributor

Geregistreerd op: 26-6-2005 Berichten: 3 Woonplaats: Rotterdam omg. Status: Offline |
Geplaatst: Wo 06 Augustus 2008, 15:43 Onderwerp: |
|
|
Mooi gemaakt zeg!
wou dat ik er ook wat meer tijd voor had -
en ook de kennis om te bouwen.
heel veel plezier met het tuigje!
RRob. _________________ hallo! |
|
| Naar boven |
|
 |